måndag 12 september 2016

Galdhöpiggen - tröjan alltså


Den är klar och nu är den äntligen fotad också, min fina, fina galdhöpiggentröja! Jag gillar den verkligen och tänker använda den jättemycket så fort det blir lite svalare. Idag när jag fotade var det typ 20 grader ute och jag svettades som en gris, den är såå varm! (Vilket ju egentligen är något bra, så jag klagar inte.)


Mönstret är gjort av Erika Guselius aka Dödergök och ni hittar det här. Jag tycker att det är enkelt att förstå och jag är tacksam att mönsterstickningen är konstruerad så att inga flotteringar är längre än fem maskor och att jag därför inte behöver sno garnet någon gång. Dessutom är det bara tre varv mönsterstickning med tre färger och resten med två. Snabb, kul och lätt beroendeframkallade stickning med andra ord!


Den är stickad i Léttlopi som är Istex medeltjocka ullgarn. Jag gillar känslan av det lite råa garnet och det är lättstickat. Resultatet är något stickigt, dock inte så att det stör att ha det nära kroppen, och jättevarmt.


Jag är på det hela taget väldigt nöjd med min tröja, men är lite missnöjd med storleken. Jag stickade den i stl M enligt mönstret men med stl L i längd. Så här i efterhand kunde jag istället valt stl S resp L i längd och stl XS i ärmarna för de är jättebreda som de är nu.


Det tog ca en månad för mig från att jag fick hem garnet tills tröjan låg på blockning. Så snabbt har jag nog aldrig stickat ett så här stort plagg förut. Mycket bra betyg till mönstret och garnet med andra ord. Hösten - here I come!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar