torsdag 10 juli 2014

Att förlänga livet

Något som jag ofta funderar över är hur man kan se till att saker och ting får en så lång användningstid som möjligt. (Självklart då i syfte att försöka vara den miljöhjältinna jag önskar framstå som.) Det kan gälla allt från kläder till möbler till verktyg. Först och främst är det ju viktigt att satsa på bra kvalitet när man väl köper något. Sen gäller det såklart att sköta underhållet och vara rädd om sina saker. Men trots dessa ansträngningar kan man ju inte komma ifrån slitage och att grejerna så småningom går sönder eller blir för dåliga för att användas. Det allra sista steget i denna kedja är för mig återbruk (tex att gamla lakan blir till en virkad matta eller att ett par jeans ned hål på knäna blir en kjol). Innan man kommer dithän kan man dock ofta göra en mindre lagning eller ett litet ansiktslyft för att förlänga livet på prylen i fråga. Just en sådan insats har jag gjort idag.

Två handdukar som fortfarande känns fräscha fick nya hängare eftersom de gamla hade gjort sitt. Förutom att förlänga livet på dem lyckades jag ju samtidigt piffa till dem lite. Det är ju faktiskt inte jättesnyggt att hängaren och tvättråden är samma sak... Förhoppningsvis är det nu fortfarande några år kvar tills de behöver avskrivas som handdukar och bli typ städtrasor istället. Allt som behövdes var en liten bit av ett lakan (återbruk!) och fem minuter av min tid. Och det är ju tänkvärt att det med största sannolikhet inte skulle gå fortare att köpa nya handdukar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar