måndag 15 december 2014

Knit-a-long

Nu blåser jag lite liv i bloggen igen för att vara med i Stickamera och Dödergöks koft-knit-a-long! Vi är nog ett par hundra stickare som just nu stickar varsin "uppifrån-och-ner"-kofta samtidigt. Som en slags jättestor virtuell syjunta, jättekul!

Enligt instruktion skulle man både rita upp sin kofta och sticka en provlapp innan själva koftstickandet påbörjades. Det har jag aldrig gjort förut och det kändes ovant och lite frustrerande att inte få börja på en gång, men förhoppningsvis blir resultatet mycket bättre nu när det är gjort. (Jag har dock redan hunnit göra många ändringar från den ursprungliga planen märker jag...)

Jag stickar med ett ljusturkost mohairgarn som jag har haft i gömmorna ett tag. Det är ganska tunt så det tar lite tid, men det är mjukt och skönt och sticks inte alls. Det ska bli en u-ringad, helt slätstickad kofta med knäppning mitt fram. En ny erfarenhet för mig blir att sticka hela koftan runt på rundsticka och sen klippa upp den på slutet, ska bli spännande! Koftan blir alltså enfärgad, slät och stilren och för att göra den lite mer lekfull tänkte jag ha en massa olika knappar på den. Fast jag kan ju förstås hinna ändra mig några gånger till innan den är klar...


1 kommentar:

  1. Tack så hemskt mycket för det fina julkortet som jag fick! Jag kände mig lite vek som inte alls kan det här med måla utan fick ta till att klippa och klistra... men julkort blev det ändå!

    Tack ännu en gång! God jul och kram på dig

    SvaraRadera