fredag 23 januari 2015

Odlingssäsongen är igång!

Startskottet har gått. 2015 års odlande har börjat. Härligt!


Först ut är chilisådden. Det blir samma tre sorter som förra året: "Hot Lemon", "Lombardo" och "Chiluacle Negro". Enligt beskrivningen på påsarna ska de olika sorterna ha olika styrka och smak, men det är inget jag kan påstå att jag tänkt på. Att det fortfarande blir samma tre sorter beror helt enkelt på att jag ju har massor med frön att tillgå från förra årets skörd och att jag tycker det är himla fint att det är lite olika form och färg på frukterna, både när man ska laga mat med dem, men också när man förvarar dem. 


De chilifrukter som vi inte åt färska förra året torkades och förvaras nu i en glasburk på köksbänken. Tillsammans med andra torkade och ofta egenproducerade frukter och grönsaker pryder de nu köksbänken och gör att jag känner mig rik varje gång jag sneglar ditåt. Enligt mina beräkningar ska chilin räcka tills vi kan skörda nya, vilket ju innebär att vi lyckats bli helt självförsörjande på den punkten. Hurra!


Som en lite för tidig födelsedagspresent fick jag en liten pryl som man använder för att göra krukor i tidningspapper. Den passade jag ju så klart på att prova nu. Man klipper remsor av tidningspapper som man sedan rullar runt handtaget. Sedan viker man in kanterna under och pressar ner handtaget i underdelen, vilket gör att pappret trycks ihop och hålls fast. Hoppas ni fattar!  Jag älskar tanken med att bara använda tidningspapper, dels för att det är mer miljövänligt än de flesta andra krukor jag vet om, dels för att det är överlägset billigast men framförallt för att tidningspapper förmultnar och därför kan man ju plantera ner hela krukan när plantorna ska skolas om. Om de håller tills dess och står upp ordentligt och så, det återstår ju att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar