fredag 12 juli 2013

Lyxig skärbräda i ek

När vi renoverade köket i vintras blev det lite spillbitar kvar från bänkskivan i ek. Eftersom jag tycker att man ska ta tillvara på vad man har och inte bara köpa nytt så har en av bitarna nu fått bli en skärbräda. Eftersom jag är bekväm av mig så har jag inte gjort något annat med den än att såga till den (ca 30x60 cm) och slipa till kanterna. (En mer ambitiös person skulle ju kunnat slöjda till en massa fina detaljer...) Jag gillar den ändå i sin bastanta enkelhet. Den är stor och stadig vilket gör att den ligger helt stilla när man använder den. De där billiga motsvarigheterna i plast kan ju slänga sig i väggen på flera punkter. Trä är snyggare, mer användarvänligt och mycket bättre för miljön! Skulle den bli sliten så är det ju dessutom lätt gjort att bara slipa ner den lite. Med tanke på hur tjock den är så klarar den mååånga slipningar och skulle potentiellt kunna överleva flera generationers matlagning. Kallas inte det hållbart så säg!


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar