onsdag 4 september 2013

Kökskaklet som äntligen kom upp

Nu är det äntligen uppe, kaklet! Köket i övrigt har varit färdigt sen strax efter jul, men av någon anledning har kaklandet kommit på efterkälken. Lyckan över ett användbart kök var stor i vintras när vi hade varit utan så länge, så motivationen att faktiskt jobba på i samma takt med det lilla som var kvar avtog snabbt. Det var med andra ord inga problem att låta våren och trädgården komma emellan.
Det är minsann inte lätt att fota glansigt kakel, men på det här viset fick ju jag också vara med =)
Sen när vi väl började tycka att det var dags att sätta fart så var det ju inte helt enkelt att välja vilket kakel vi skulle ha. Till slut bestämde vi oss ändå för ett av glaskeramik i en färg som kallas aqua. Jag ska erkänna att jag inte kände mig säker på valet förrän någon vecka efter vi satt upp det, men nu, nu tycker jag att det är fantastiskt! Jag är glad att vi vågade ta i lite och inte bara körde på ett säkert kort som något vitt eller grått.
Vi gjorde allt jobb själva och det är faktiskt inte så svårt som man kanske kan tro att kakla själv. Jag hade dock gärna velat veta innan vi valde att glaskeramik inte går att skära med vanlig kakelskärare utan att man måste hyra en eldriven sådan med vattenkyld klinga. Det fick vi reda på när vi väl hade bestämt oss och då tog vi så att säga den smällen, men kanske att vi tänkt lite annorlunda om vi vetat det från början. (Med detta vill jag inte avskräcka någon från att välja glaskeramik, för det är ju jättesnyggt, bara tipsa om att om man gör det så får man räkna med en liten extra hyreskostnad, en något svårare kapning samt mycket glaskross och vatten i det rum man har skäraren i.)

Så kommer då före- och efterbilderna. Ni får använda er fantasi och tänka dit några öppna hyllplan längst till vänster, kanske en gardin och så lite piff och allmän inredning. Gör man det så är jag helt nöjd med resultatet sen. Det är härligt och efterlängtat att ha fått lite färg i ett annars väldigt neutralt och lite fegt rum!

1 kommentar: