tisdag 9 oktober 2018

Omgiven av idioter

Då har även jag läst den här boken, mest för att se vad all uppståndelse handlar om. Jag hade inte direkt höga förväntningar men att jag skulle bli så irriterad och arg trodde jag inte.


Erikson använder sig konsekvent av fula knep och rena felaktigheter. Han får det att låta som om det han skriver är baserat på fakta och vetenskap och ändå saknas källhänvisningar helt. Han använder grova generaliseringar och rena lögner. Jag påstår att om du vill veta något om din egen eller dina medmänniskors personligheter så kan du lika gärna läsa horoskop.

När jag vädrat min irritation med vänner har flera av dem påpekat att en sådan här bok ändå kan fungera som en ögonöppnare och intresse skapare för någon som aldrig ägnat personlighetspsykologi och mellanmänsklig kommunikation en tanke. Och visst, så är det kanske. Men min frustration riktas inte mot läsaren. Jag kan förstå intresset för denna bok på samma sätt som jag förstår att lösnummer med rubriker som “Så går du ner 10 kg på två veckor” eller “Få platt mage innan midsommar” säljer -  det är ju alltid lockande att få enkel lösning på ett komplext problem.

Om du nu ändå läser den här boken, så gör det med kritisk blick och en rejäl nypa salt. Och istället för att tro på att du och andra går att dela in i fyra grupper baserat på personlighet, ta med dig att vi är alla olika, vi reagerar olika på olika saker och att du gör rätt i att inte ta för givet att din tolkning av någon annans reaktion är sann. Visst har vi olika personligheter och olika förhållningssätt, men det finns så oändligt många varianter, inte bara fyra.

Och till sist: kan vi inte bara enas om att vi allihopa är olika nyanser av brunt? Brunt blir det ju nämligen när en blandar alla färger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar