söndag 29 december 2013

Mössor av ekologiskt garn

Nu är de klara, mössorna av det ekologiska garnet. Två stycken har det blivit och det finns garn kvar så det kan bli ett par pulsvärmare också.


Först stickade jag den rosa efter ett gratismönster från Drops Design. Jag tyckte jag var noga med att kontrollera så att jag fick rätt antal maskor per 10 cm, men tydligen inte. När mössan var klar var den ungefär dubbelt så stor som jag hade tänkt mig. Man kan tänka ICA-kasse så får man en bra bild över hur den såg ut! För att lösa detta tovade jag helt enkelt till den till en mer passande storlek. Även om den nu mera passar bra så ser den ju inte alls ut som jag hade tänkt att den skulle, nu är den ju ett tjockt, tovat mellanting av en hatt och en mössa och inte alls den lite säckiga, mönsterstickade mössa jag trodde jag stickat. Hur som helst är jag nöjd med den. Den är riktigt varm och skön och är helt klart snällare mot frisyren än de flesta mössor jag har använt.


I och med erfarenheten från den första mössan kunde jag anpassa mönstret till mössa nummer två så att resultatet faktiskt blev som jag tänkt. Till det gråa garnet använde jag det här mönstret, men med ett justerat maskantal. Den ser ut som jag hade tänkt och värmer gott den också.


Jag har funderat en del på det där med ekologiskt garn. Det som jag använt kommer från Marks & Kattens och är producerat enligt IVNs standard (The International Association of Natural Textile Industry). Jag vet verkligen inget om IVN som inte går att läsa på deras hemsida. Min kritiskt tänkande hjärnhalva känner sig oftast väldigt skeptisk gentemot organisationer som utför miljömärkning av olika saker innan jag verkligen vet att de är seriösa. Är det någon annan som vet något om IVN? Någon kanske har fått tag i något annat bra garn som till exempel är KRAV-märkt? Tips mottages tacksamt!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar