måndag 30 december 2013

När människorna är borta dansar kattungarna på bordet...

...eller hur var det nu med det där ordspråket?

Till advent fixade jag ju lite julfint med olika växtgrupper, som den här under till exempel. Den har verkligen gjort sig fint på vårt runda bord och nu kring jul har den fått lite tillskott av små flugsvampar och annat juligt. Men så en morgon kom vi upp och upptäckte att våra fyra ursöta men sjövilda kattungar lyckats ta sig upp på köksbordet och det som tidigare var en julgrupp hade under natten förvandlats till något som mer liknade en komposthög. 


Jag räddade det som räddas kunde (det vill säga den lilla suckulenten och grankotten) och gjorde ett nytt arrangemang. Eftersom julen nu lider mot sitt slut så bytte jag de klassiska julväxterna mot två små orkidéer istället. Faktum är att jag nog är ännu mer nöjd nu än innan. Det allra bästa med det hela är ju att hållbarheten har ju verkligen ökat markant, för orkidéer, till skillnad från hyacinter, funkar ju året om!


För att avsluta historien på samma sätt som jag började, med ett ordspråk: inget ont som inte har något gott med sig! Och på tal om gott, gott nytt år på er allihop och tack för att ni tittar in här ibland!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar